Dziś chciałbym napisać kilka słów o podręczniku, którego premiera przypadła na tegoroczny Pyrkon. Mowa oczywiście o Bogach Wojny - Napoleonie, premierowym systemie wydawnictwa GM Boardgames.
Z systemem zetknąłem się po raz pierwszy na forum Strategii. Później w 2014 roku, na krakowskim Poligonie, miałem okazję poznać Torgilla i rozegrać swoją pierwszą bitwę. Od tego czasu obserwowałem system, i namawiałem autorów do wizyty w Łodzi na cyklicznej imprezie Łódzki Port Gier. W końcu mi się udało, i w marcu br. rozegraliśmy pamiętne (przynajmniej dla mnie ;) starcie pomiędzy Brytyjczykami a Prusakami.
Na tegorocznym Pyrkonie miała miejsce premiera podręcznika. Była to okazja nie tylko do jego zakupu, ale również do lepszego poznania zarówno Torgilla, jak i Gregorusa (ahh, te hot-dogi...;), męskich Polaków rozmów przy jasnym pełnym, również o planach, których zdradzał nie będę (powiem tylko, że zapowiadają się bardzo smakowicie!).
Teraz przejdźmy do meritum, czyli do samego podręcznika. Nie będę tu opisywał samego systemu, w celu jego zapoznania zapraszam na bloga lub forum Strategii.
Dzięki uprzejmości autorów, na moim egzemplarzu znalazła się dedykacja.
Podręcznik jest wydany w miękkiej oprawie. Jest to pewien minus, choć chłopaki zapewniali, że nie rozleci się podczas kartkowania (trzymam za słowo!). Zdaję sobie sprawę, że wersja w sztywnej okładce byłaby droższa, jednak osobiście byłbym w stanie za nią zapłacić.
Po otworzeniu i szybkim przekartkowaniu mamy pewną niespodziankę - podręcznik jest czarno biały, a na każdej stronie, w tle pod tekstem, mamy umieszczone zdjęcia i rysunki w postaci znaku wodnego. Wygląd jest podobny do starych kodeksów z obu młotków. Ogólny efekt jest bardzo dobry, tym bardziej, że rysunki nie są na tyle ciemne, żeby utrudniać przeczytanie tekstu. Podręcznik okraszony jest wspaniałymi rysunkami Tomasza Tworka, jak również masą zdjęć pomalowanych figurek. Niestety, tu pojawia się zgrzyt - część rysunków i zdjęć jest bardzo ciemna. Widziałem wersje cyfrowe, zarówno na blogu poświęconym grze, jak na smartfonie przy okazji wizyty autorów w Łodzi, i wiem, że były bardzo dobrej jakości. Problem leży po stronie drukarni (co przyznali sami autorzy). Niewątpliwy wpływ na to miał fakt, iż podręczniki dotarły do GM Boardgames w dniu premiery. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne pozycje będą tego problemu pozbawione. Należy tu zaznaczyć, że ten mankament w niczym nie wpływa na czytelność zasad.
W tekście wyłapałem jeden błąd, który umknął korekcie. Jest to mały minusik, ale do wybaczenia, biorąc pod uwagę napięty grafik przed premierą.
Układ podręcznika wygląda następująco. We wstępie mamy ogólne wskazówki o wargamingu, i o BW-N.
Drugi rozdział, to krótki opis epoki napoleońskiej. W krótkich, żołnierstwach słowach mamy przedstawione dzieje Francji i Europy od upadku Burbonów, do końca Cesarstwa.
W rozdziałach od trzeciego do siedemnastego umieszczony jest opis systemu. Zaprezentowane zostały m.in. poszczególne oddziały, teren, system rozkazów, dowódcy, poszczególne fazy gry, psychologia, przygotowanie do bitwy czy zasady opcjonalne. Wszystkie zagadnienia okraszone są sporą liczbą rysunków poglądowych, wyjaśniających sytuacje w różnych przypadkach.
Rozdział 18 to informacje dodatkowe, takie jak przekonwertowanie odległości dla figurek w innych skalach niż docelowa 1:72.
W ostatnim rozdziale zamieszczone są listy armii. I tu miła odmiana od wcześniej wspomnianych młotków. System służy do odgrywania starć historycznych, więc nasze armie oparte są na ich historycznych odpowiednikach. Awangardy są zbalansowane. Nikt nie złoży tu sobie samograja w stylu "demon z lashem i oblity". I to jest kolejny, duży plus!
Dodatkowo, autorzy obiecują, oprócz stałego wsparcia gry, zamieszczanie dodatkowych list awangard na swojej stronie.
Podręcznik liczy 176 stron, i kosztuje 95zł. I, moim subiektywnym zdaniem, jest on wart tych pieniędzy. A ponieważ mówi się, że "pierwsze koty za płoty", to kolejne podręczniki (tak tak, mają być kolejne!) będą jeszcze lepsze!
Plusy:
- polski system wydany po polsku,
- świetne grafiki i zdjęcia,
- dużo schematów wyjaśniających sytuacje na polu bitwy,
- szata graficzna podręcznika,
- zbalasnowane awangardy,
- historyczność,
- zapowiedziane wsparcie dla gry.
Minusy:
- miękka okładka,
- część zdjęć i rysunków jest bardzo ciemna,
- błąd nie wyłapane przez korektę.
Podręcznik, jak również figurki do systemu, można zakupić w firmowym sklepie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz