wtorek, 3 maja 2016

Full Thrust - We'll meet at Midway

Trzecia Wojna Solarna trwa. Sytuacja w Segmencie New Pacific zaostrza się. Imperium Wschodzącego Słońca, po zwycięstwie pod New Kuantam, staje się coraz większym zagrożeniem dla wszystkich walczących stron. W związku z chwilowym patem, wśród sztabowców rodzi się pomysł uderzenia prewencyjnego , mającego na celu mającego na celu zwabienie części floty imperialnej w zasadzkę, i zniszczenie jej. Ale cesarski wywiad nie śpi... 


Dziś prezentuję relację z bitwy, jaką przygotowałem, i jaka została rozegrana w piątkowy wieczór na poznańskim Pyrkonie. Był to kolejny, po New Kuantam i Cushimie, scenariusz oparty na historycznych starciach. Tym razem postawiłem na starcie dużej ilości myśliwców.

Czas trwania starcia - 8 tur.

Siły użyte do starcia:
Imperium Japońskie:
- 4 lekkie lotniskowce klasy Hiryu (Akagi, Kaga Hiryu, Soryu),
- 12 skrzydeł myśliwców modyfikowalnych.
- 12 skrzydeł myśliwców torpedowych.
UNSC:
- 2 ciężkie lotniskowce klasy Constellation (Andromeda, Kasjopeja),
- 1 lekki lotniskowiec klasy Star (Alpha Centauri),
- 8 skrzydeł myśliwców przechwytujących,
- 4 skrzydła myśliwców ciężkich,
- 4 skrzydła myśliwców szturmowych,
- 4 skrzydła myśliwców torpedowych.

Zasady specjalne - Myśliwskie Morale oraz Przezbrojenie Myśliwców (postaram się niedługo wrzucić kolejną część zasad z cyklu Full Trust PL, obejmujących myśliwce). Obowiązywały również Punkty Zdolności Bojowej.

Cel gry - zniszczyć lotniskowce przeciwnika i osłonić własne.

Scenariusz przewidywał, że walka ma się odbyć, podobnie jak w historycznym pierwowzorze, pomiędzy myśliwcami. Okręty miały nie brać udziału w bezpośrednim starciu, a jedynie bronić się przed rojem małych drapieżców. W tym celu pole bitwy podzielone zostało na dwie części. Myśliwce mogły przelatywać bez problemu w obu kierunkach, natomiast okręty miały pozostawać na swoich połowach, nie mając ze sobą kontaktu wzrokowego.
Mój plan był taki, że część myśliwców przechwytujących zostanie pozostawiona do osłony okrętów, a reszta będzie osłaniać skrzydła bombowe podczas ataku. Ale, oczywiście, życie (tudzież gracze) zweryfikowało moje plany.

Przygotowania pola bitwy
Flota Imperium Wschodzącego Słońca
Siły uderzeniowe UNSC
Gracze dopisali. Stroną japońską dowodzili Sky i Az, a UNSC prowadzone było przez Admirała i jego padawana oraz Robsala.

Gracze strony IJ... 
... i UNSC
Bitwa rozpoczęła się od wypuszczenia myśliwców przechwytujących, które miały wywalczyć jednej ze stron przewagę.

Lotniskowce IJ wypuszczają interceptory
UNSC odpowiada tym samym
Walka kołowa w centrum systemu
Obie strony dążyły do opanowania środka systemu
Po dwóch turach walki siły obu stron uległy przerzedzeniu
Podczas gdy interceptory rozstrzeliwały się w centrum, myśliwce torpedowe i szturmowe czekały na pokładach lotniskowców.

Walka była zażarta, nikt nie chciał się wycofać
Gdy z myśliwców przechwytujących pozostały już tylko resztki...
Gracze wypuścili je dopiero wtedy, gdy w centrum pozostało tylko kilka, mocno postrzelanych, skrzydeł myśliwców przechwytujących.

... z pokładów lotniskowców poderwały się myśliwce torpedowe...
... i szturmowe
Do walki poderwały się wszystkie skrzydła myśliwskie
W centrum walka myśliwców przechwytujących powoli dobiegała końca
Gdy rozpoczęły się ataki na okręty, doszło do sytuacji, której nie przewidziałem jako twórca scenariusza. Wobec braku myśliwców przechwytujących i ciężkich, które w większości zamieniły się w pył, gracze postanowili bronić swoich okrętów za pomocą torpedowców i szturmowców. Ponieważ wcześniej tego nie zastrzegłem, gra potoczyła się dalej. Pozostało zastrzeżenie, że myśliwce torpedowe mogą wiązać myśliwce wroga jedynie po wykonaniu ataku i odpaleniu torpedy.

Pierwsi do celu dolecieli piloci IJ
Związanie walką drugiego lotniskowca UNSC 
Atak torpedowców na japoński lotniskowiec
Wobec faktu, iż zbliżała się 8 tura, a żaden lotniskowiec nie został poważnie uszkodzony, postanowiliśmy przedłużyć grę do 10 tur. Myśliwce torpedowe obu stron wróciły na pokłady okrętów celem przezbrojenia.

Druga fala torpedowców atakuje lotniskowiec UNSC...
... a w tym czasie niedobitki myśliwców przechwytujących UNSC desperacko próbują związać walką kołową myśliwce IJ
Próba związania walką myśliwców atakujących lotniskowiec IJ
Powrót na lotniskowiec celem przezbrojenia
Kolejna fala myśliwców torpedowych atakuje lotniskowiec UNSC
Po 10 turach nie nastąpiło rozstrzygnięcie, więc zarządziłem koniec rozgrywki (było już po 24). Wobec tego, że żaden lotniskowiec nie został zniszczony, gra zakończyła się remisem.

Siły ofensywne powoli uległy wyczerpaniu
Lądowanie po przeprowadzonym ataku
Pojedyncze skrzydła powracają na pokłady okrętów
Bitwa dobiegła końca
Podsumowując, gra wyszła pozytywnie. Wynik końcowy to remis. Żaden lotniskowiec nie został zniszczony.
Po stronie UNSC w Andromedzie zostało zniszczone 54 kratki kadłuba (pozostały 24), 2 hangary, 2 baterie klasy, 1 bateria klasy 2, 1 wyrzutnia torped plazmowych, napęd FTL i pierwszy stopień napędu podświetlnego. Zniszczone zostało 8 skrzydeł myśliwców przechwytujących, 4 skrzydła myśliwców ciężkich oraz 3 z 4 skrzydeł myśliwców torpedowych (5 maszyn). Wszystkie 4 skrzydła szturmowe wróciły na pokłady startowe, jednak w mocno okrojonych składach (pozostało 10 maszyn).
Po stronie IJ na Akagi zniszczone zostało 21 kratek kadłuba (pozostało 11), 1 hangar, 1 bateria klasy 2, 1 SKO,  ekrany 1 stopnia, napęd FTL oraz mostek (sterowanie przejął mostek rezerwowy). Wszystkie 12 skrzydeł myśliwców modyfikowalnych zostało zniszczonych, a z 12 skrzydeł torpedowych pozostało 5 skrzydeł z 15 maszynami.

Aby urealnić scenariusz, postanowiłem dodać pewne obostrzenia:
- do osłony okrętów można używać tylko myśliwców przechwytujących i ciężkich,
- myśliwce torpedowe mogą wiązać walką inne myśliwce dopiero po przeprowadzeniu ataku i wystrzeleniu torped (na ten temat była dyskusja podczas gry).

8 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy scenariusz i relacja z przeprowadzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam systemu, ale w Twojej relacji robi to bardzo dobre wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to flagowy system bitewny, w jaki gram (a gram w wiele ;)). Jeśli chcesz się z nim zapoznać pokrótce, polecam mój wpis z FBK - http://psbwar.blogspot.com/2015/08/figurkowy-karnawa-blogowy-edycja-11.html .
      A jeśli Cię zainteresuje, zapraszamy na forum Solaris7.com.pl :)

      Usuń
  3. Ciekawa bitwa, tylu myśliwców na stole jeszcze nigdy nie widziałem i pewnie długo nie zobaczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej szanse małe. 42 skrzydła myśliwskie to już był lekki hardcore, ale wyszło całkiem nieźle :)

      Usuń
    2. lekki? Toż to czyste szaleństwo. :D

      Usuń
    3. W tym szaleństwie jest metoda (i zabawa)! ;P

      Usuń